Wednesday, September 9, 2015

Masalah Kulit Kucing


Masalah kulit kucing adalah menjadi kebimbangan biasa bagi pemilik haiwan kesayangan. Keadaan ini boleh menyebabkan ruam, kehilangan bulu dan kesihatan yang kurang umum kepada haiwan yang terlibat. Ketahuilah beberapa jenis masaalah kulit yang paling lazim dan bagaimana mereka boleh mempengaruhi kucing anda.

Kutu dan Hama
Antara punca-punca yang paling biasa masalah kulit kucing adalah kutu dan hama. Walaupun kucing anda berada di dalm rumah setiap masa, parasit boleh dibawa masuk melalui sarung kaki atau pakaian lain dan mengerumuni kucing anda.  Jangkitan parasit boleh dirawat dan dicegah melalui penggunaan syampu serangga, serbuk dan produk spot-on. Anda boleh membeli bekalan ini di kedai bekalan haiwan peliharaan tempatan anda atau melalui doktor haiwan anda.

Alahan
Kucing boleh mempunyai sama banyak jenis alahan seperti manusia. Alahan termasuk makanan tertentu, debunga, rumput, bahan kimia alam sekitar dan banyak lagi. Alahan boleh menyebabkan kehilangan bulu, jangkitan kulit sekunder yang disebabkan oleh menggaru dan juga kehilangan berat badan. Doktor haiwan anda boleh menguji untuk alahan tertentu untuk mengecilkan punca masalah dan membentuk pelan rawatan untuk haiwan kesayangan anda.

Kulat
Kulat yang paling biasa menjangkiti kucing adalah kurap. Kulat ini menghasilkan tompok bulat keguguran bulu kerana ia menyerang pangkal bulu dan merebak ke luar. Kurap perlu dirawat dengan segera dan semua kawasan di mana kucing itu kerap kali dikunjunginya (kotak sampah dan peralatan tempat tidur) perlu dibersihkan secara menyeluruh dengan peluntur. Kurap adalah berjangkit kepada manusia, segera bawa ke doktor haiwan anda jika anda mengesyaki kucing anda mempunyai kulat ini.

Feline Jerawat
Jerawat kucing muncul sebagai bintik hitam di dagu dan muka kucing anda. Keadaan ini boleh menjadi agak merimaskan kucing itu. Kucing dengan jerawat cenderung untuk menggosok muka mereka di atas lantai. Keadaan kulit boleh dirawat dengan antibiotik yang ditetapkan oleh doktor haiwan anda.

Luka dan luka-luka
Luka-luka dan lebam lain dan scrapes boleh bertukar menjadi sesuatu yang lebih serius. Apabila kulit rosak, bakteria boleh menjajah kawasan yang membawa kepada jangkitan kulit. Menggaru berterusan dan menggosok boleh membuatkan keadaan menjadi lebih teruk. Jika tidak dirawat, jangkitan boleh membawa kepada keracunan darah dan kematian. Oleh yang demikian adalah penting untuk mendapatkan rawatan daripada doktor haiwan anda. Doktor haiwan boleh menetapkan antibiotik untuk menghapuskan jangkitan dan ubatan untuk mengurangkan kerengsaan dan menggalakkan penyembuhan.

Feline miliary Dermatitis
Dermatitis miliary adalah satu keadaan yang disebabkan oleh apa-apa alahan, termasuk kutu. Hasilnya adalah kecil, lebam yang usang yang muncul di kepala, leher, belakang dan ekor. Banyak kucing yang dijangkiti akan ‘overgroom’ diri mereka sendiri untuk cuba melegakan gatal-gatal. Dalam kes-kes yang teruk, kucing juga boleh menggigit dan mencabut bulu sendiri.

Bulu Gugur dan Furballs
Kucing dengan bulu panjang akan mengalaminya lebih banyak daripada kucing biasa jika tidak diberus dengan kerap. Ini boleh membawa kepada pembentukan kawasan panas, dermatitis aka lembab. Selain itu, kucing ini akan menelan lebih bulu daripada biasa. Bulu tambahan akhirnya boleh bertukar menjadi bola bulu dan menyebabkan kucing mengalami masaalah penhadaman sehingga bulu dan cebisan makanan dikeluarkan. Pencegahan terbaik adalah memberus bulu kucing dengan teratur.

Satu Tanda Penyakit

Bulu dan masalah kulit kucing boleh menjadi satu tanda zahir penyakit. Bulu kucing yang ideal harus anggun dan licin. Kucing dengan bulu berminyak atau kasar mungkin mempunyai masaalah yang perlu ditangani. Jika anda mengesyaki kucing anda mungkin sakit, jadual pemeriksaan dengan doktor haiwan anda untuk mencari punca masalah ini.

No comments:

Post a Comment